Utö - Värdshus & Affär och Hamn.

Utö Värdshus
Åt midag uppe på Utö världshus. Satt på uteserveringen som även har en loungedel där man kan sitta, ta en drink o vänta på ett ledigt bord. Ser fint och trevligt ut. Stolarna på serveringen är inge vidare bekväma men en kortare stund duger ju. Filtar erbjuds frysande gäster.

Beställde en Fisksoppa 140kr. Den bestod av mjölkig saffrans? buljong o 4smååå fiskkuber.
Bad om lite aioli och fick sött mörktbröd och knäckebröd till den, vilket som ni säkert förstår inte är någon vidare smaksensation. Fisksoppan smakade för övrigt som om kocken tappat halva saltkaret i den.

Fisksoppan får en enda poäng för att den var gjord lite lättare än med massa grädde. Annars var de 4 små fisk kuberna som simma runt i gulaktigt mjölkvatten inget att hurra för. Jag har ätit där förr om åren och fått bra mat då.
Men nu gick jag hem hungrig och åt en laxmacka som smakade superbt nere i vår båt istället. 

Perfekt för ett par drinkar, inget mer! Tyvärr!


Utö Ica affär

Bra basutbud, men jag undrar hur de tänker. Hit kommer många utflyktsturister och fyller sin picknick ryggsäck/väska/korg med plock mat som är lätt att äta "on the go". Det är mackor, sallader, kycklingklubbor och vad är inte mer ultimat för alla dessa sportiga hälsosamma människor än lite keso? Jo, visst finns det keso. Det finns Arla Keso 4% Det finns ICAs dito 4% (dessa är idet stora hela identiska) och så finns de laktosfri 4% keso. 
Varför bara 4% orginalet?  
Jag känner personligen ingen som jag vet om som äter den, Därremot äter väll flertalet personer jag känner Keso Mini och valios laktosfri 2%. Om de nu säljer 3st keso-cottage cheese produkter varför inte byta ut EN till en lättare variant? 

Jag gillar förövrigt keso mycket. Jag har de på mackan istället för smör. Jag har det i yoghurten med frukt. Eller så dumpar jag yoghurten helt och nöjer mig med bara keso och frukt.. Som mellanmål, efterätt, frukost eller som tillbehör,  tex kycklingklubba, mixsallad och keso och sambal är en snabb o lätt lunch. 

Vill inte vara kritisk, men...hur tänker de?


Utö Hamnen

Hamnen har jag bara gott att säga om. Gott om platser på bägge sidor, ofta samlas här mycket folk och de har otroligt mycket aktiviteter i anslutning till hamnen. Det finns Dusch, toaletter, tvättmaskin, kiosk, kläd och inredningsbutik, fiskbod, restauranger, cykeluthyrning, volleyboll plan, After beach med trubadurer och ja det mesta du kan önska dig.
Från den folkfyllda delen av ön krävs en promenad på bara några hundra meter så sitter du på en helt öde klippa i kvällsol och det känns som du sitter på en egen liten öde naturhamns ö. 

Utö får top betyg. Här är det trevligt att vara!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0